Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Kamieniu Pomorskim

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Umowa

UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE nr …………………

 

zawarta w dniu …………… w Kamieniu Pomorskim  pomiędzy:  Gminą Kamień Pomorski, ul. Stary Rynek 1, 72-400 Kamień Pomorski, NIP 986-015-70-13,  REGON: 811685585 reprezentowaną przez:

Burmistrza Kamienia Pomorskiego – Stanisława Kuryłło,

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy – Agnieszki Sakowicz

zwaną dalej Zamawiającym

a

………… z siedzibą ……………… NIP………….…, REGON ………….. w imieniu której działa;

…………………………………….

Zwaną dalej Wykonawcą

 

 

Umowa zostaje zawarta w procedurze właściwej dla zamówień publicznych o wartości szacunkowej poniżej 130.000 zł.

 

Przedmiot umowy

§ 1.

  1. Zamawiający zleca, a Wykonawca przyjmuje do wykonania roboty budowlane polegające na Przebudowa chodnika w pasie drogowym dz. nr 52 i 54 obręb nr 6 miasta Kamień Pomorski.
  2. Opis przedmiotu zamówienia, a tym samym szczegółowy zakres robót określa załączona do niniejszej umowy dokumentacja techniczna oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiORB), które stanowią część składową umowy.
  3. Przedmiot zamówienia obejmuje również wszystkie prace i obowiązki Wykonawcy nie wymienione w opisie technicznym i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych a niezbędne do właściwego, wymaganego przez obowiązujące przepisy techniczno-budowlane, normy i zasady wiedzy budowlanej, niezbędne do wykonania zadania.
  4. Wykonawca zobowiązuje się do wykonania robót budowlanych zgodnie z przedmiotem umowy, z zachowaniem szczególnej staranności wymaganej od profesjonalisty, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami wiedzy technicznej.
  5. Zastosowane materiały i wyroby budowlane winny odpowiadać wymogom określonym w dokumentacji, szczegółowej specyfikacji technicznej i być wprowadzone do obrotu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zastosowane materiały powinny być w I gatunku (najwyższej jakości).

 

Postanowienia ogólne

§ 2.

  1. Wykonawca oświadcza, że posiada niezbędne materiały i narzędzia, a także posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie potrzebne do wykonania przedmiotu zamówienia.
  2. Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją techniczną, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz terenem budowy i nie wnosi w tym zakresie żadnych zastrzeżeń, a dokumentacja zawiera wystarczające informacje, detale i jest  kompletna i wystarczająca do wykonania robót w terminie określonym w § 3 umowy, za wynagrodzeniem ryczałtowym określonym w § 4. ust. 1 umowy.
  3. Wykonawca w okresie obowiązywania umowy, w tym w okresie gwarancji i rękojmi oraz niezakończonych rozliczeń z niej wynikających jest zobowiązany do informowania Zamawiającego o zmianie formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej, o wszczęciu postepowania układowego bądź upadłościowego a także o zmianie adresu siedziby firmy zmianie adresu zamieszkania jej właściciela pod rygorem skutków prawnych wynikających z zaniechania oraz uznania za doręczoną korespondencję kierowana na ostatni adres podany przez Wykonawcę.
  4. W razie różnicy w treści dokumentów, o których mowa w ustępie 2 przyjmuje się, że Wykonawca uwzględnił w cenie oferty wszystkie posiadane informacje o przedmiocie zamówienia, a w razie sprzeczności pomiędzy dokumentami, co do zakresu zamówienia przyjmuje się, że Wykonawca uwzględnił w cenie oferty najszerszy możliwy zakres wynikający z jakiegokolwiek udostępnionego dokumentu, w tym odpowiedzi na pytania i zmian treści wskazanych wyżej dokumentów.

 

Termin realizacji umowy

§ 3.

  1. Strony ustaliły termin wykonania prac:
  1.  rozpoczęcie: w dniu podpisania umowy;
  2. zakończenie: 6 tygodni od dnia podpisania umowy
  3. Zamawiający w dniu podpisania umowy przekaże Wykonawcy dokumentację techniczną i STWiORB, o której mowa w § 1 ust. 2 co zostanie stwierdzone protokołem.
  4. Od chwili protokolarnego przekazania placu budowy do czasu zakończenia robót, uporządkowania terenu i oddania obiektu Wykonawca ponosi odpowiedzialność cywilną za szkody wynikłe na tym terenie.
  5. Wykonawca zobowiązany jest do ubezpieczenia kontraktu od:
  1. wszelkich ryzyk budowlanych, w tym: wykonywanych robót, obiektów budowlanych, urządzeń oraz wszelkiego mienia ruchomego i nieruchomego związanego bezpośrednio z wykonywaniem robót, (minimalna suma ubezpieczenia 200.000 zł.).
  2. odpowiedzialności cywilnej deliktowej i kontraktowej za szkody powstałe w związku z wykonywaniem działalności gospodarczej, (minimalna suma ubezpieczenia 200.000 zł.).
  3. posiadania ubezpieczenia o którym mowa w pkt 1 i 2 przez cały okres obowiązywania niniejszej umowy.

 

Wynagrodzenie

§ 4.

 

  1. Zamawiający wypłaci Wykonawcy wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości …………………. zł. zawierające podatek VAT 23% (słownie: ………………….. 00/100) w terminie 14 dni od dnia przedłożenia przez Wykonawcę faktury VAT.
  2. Wykonawca wystawi fakturę, o której mowa w ust. 1 w terminie 7 dni od dnia bezusterkowego odbioru końcowego.
  3. Dokumentem stwierdzającym dokonanie odbioru jest protokół odbioru, podpisany przez strony uczestniczące w odbiorze. Stanowi on podstawę do wystawienia faktury za wykonane roboty, o których mowa w § 1 ust.1 i 3 niniejszej umowy.
  4. Zamawiający nie przewiduje indeksacji cen i udzielenia zaliczek.
  5. Wykonanie przez Wykonawcę robót dodatkowych lub zamiennych może nastąpić jedynie na zlecenie Zamawiającego i wymaga pisemnego – pod rygorem nieważności - aneksu do umowy, w którym Strony ustalą szczegółowo zakres robót dodatkowych lub zamiennych, termin ich wykonania i ewentualnie nowy termin wykonania przedmiotu umowy.
  6. Rozliczenie robót dodatkowych, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy, nastąpi kosztorysem powykonawczym sporządzonym na podstawie cen jednostkowych z kosztorysu ofertowego, w przypadku braku takich cen w oparciu o normy KNNR, ceny czynników produkcji i narzuty z kosztorysu ofertowego.
  7. W przypadku zatrudnienia przez Wykonawcę do realizacji zamówienia Podwykonawców, Wykonawca zobowiązany jest załączyć każdorazowo do wystawionych przez siebie faktur:
  1. kopię wystawionych przez Podwykonawców faktur i dowodów zapłaty zobowiązań wobec Podwykonawców, wynikających z tych faktur, lub
  2. oświadczeń Podwykonawców dotyczących braku jakichkolwiek roszczeń wobec Wykonawcy z tytułu płatności należnych w związku z zawartymi Umowami o podwykonawstwo.
  1. W przypadku nieprzedstawienia przez Wykonawcę wszelkich dowodów zapłaty, o których mowa w ust. 7, wstrzymuje się wypłatę należnego wynagrodzenia za odebrane roboty budowlane w części równej sumie kwot wynikających z nieprzedstawionych dowodów zapłaty.
  2. W przypadku uchylania się przez Wykonawcę, podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę zamówienia od obowiązku zapłaty, Zamawiający dokona bezpośredniej zapłaty wymagalnego wynagrodzenia przysługującego odpowiedniemu podwykonawcy, który zawarł zaakceptowaną przez Zamawiającego umowę o podwykonawstwo.
  3. Wynagrodzenie o którym mowa w ust.7 niniejszego paragrafu, dotyczy wyłącznie należności powstałych po zaakceptowaniu przez Zamawiającego umowy o podwykonawstwo.
  4. Bezpośrednia zapłata obejmuje wyłącznie należne wynagrodzenie, bez odsetek, należnych odpowiedniemu podwykonawcy.
  5. Przed dokonaniem bezpośredniej zapłaty Zamawiający jest umożliwia Wykonawcy zgłoszenie pisemnych uwag dotyczących zasadności  bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia odpowiedniemu podwykonawcy - w terminie 7 dni od dnia doręczenia tej informacji.
  6. W przypadku zgłoszenia uwag w terminie wskazanym przez Zamawiającego, Zamawiający może:
  1. nie dokonać bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, jeżeli Wykonawca wykaże niezasadność takiej zapłaty, albo
  2. złożyć do depozytu sądowego kwotę potrzebną na pokrycie wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy w przypadku istnienia zasadniczej wątpliwości Zamawiającego co do wysokości należnej zapłaty lub podmiotu, któremu płatność się należy, albo
  3. dokonać bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, jeżeli podwykonawca lub dalszy podwykonawca wykaże zasadność takiej zapłaty.
  1. W przypadku dokonania bezpośredniej zapłaty odpowiedniemu podwykonawcy Zamawiający potrąca kwotę wypłaconego wynagrodzenia z wynagrodzenia należnego Wykonawcy.
  2. Konieczność wielokrotnego dokonywania bezpośredniej zapłaty podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy lub konieczność dokonania bezpośredniej zapłat na sumę większą niż 5% wartości niniejszej umowy uprawnia Zamawiającego do odstąpienia od niniejszej umowy.

 

Przedstawiciele stron

§ 5.

 

  1. Wykonawca zobowiązany jest zapewnić wykonanie i kierowanie robotami objętymi umową przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje zawodowe i uprawnienia budowlane.
  2. Zmiana którejkolwiek z osób, o których mowa w ust. 1, w trakcie realizacji przedmiotu umowy, musi być uzasadniona przez Wykonawcę na piśmie i wymaga akceptacji Zamawiającego.
  3. Przedstawicielem Wykonawcy na placu budowy jest Kierownik robót w osobie: ……………………….. tel. ……………..
  4. Przedstawicielem Zamawiającego na placu budowy jest Kierownik Referatu PIGK w Urzędzie Miejskim w Kamieniu Pomorskim w osobie: Tadeusz Konopacki tel. 91 3823951 i Inspektor Nadzoru w osobie ………………… tel. ……………………

 

Obowiązki Wykonawcy i Zamawiającego

§ 6.

  1. Do obowiązków Zamawiającego należy:
    1. wprowadzenie i protokolarne przekazanie Wykonawcy terenu robót wraz z dziennikiem budowy, w terminie do 5 dni od dnia rozpoczęcia robót,
    2. zapewnienie na swój koszt nadzoru inwestorskiego,
    3. odebranie przedmiotu umowy po sprawdzeniu i potwierdzeniu jego należytego wykonania,
    4. terminowa zapłata wynagrodzenia za wykonane i odebrane prace.
  2. Do obowiązków Wykonawcy należy:
    1. przejęcie terenu robót od Zamawiającego,
    2. zabezpieczenie i oznakowanie na własny koszt robót,
    3. zapewnienie na własny koszt dozoru mienia na terenie robót, wykonanie zasilania placu budowy oraz pokrycie we własnym zakresie kosztów mediów,
    4. wykonania przedmiotu umowy z materiałów własnych odpowiadających wymaganiom określonym w art. 10 ustawy Prawo budowlane. Aprobaty techniczne, certyfikaty zgodności z polską normą lub aprobatą techniczną każdego używanego na budowie wyrobu budowlanego i materiału Wykonawca przekaże Inspektorowi nadzoru, wskazanemu przez Zamawiającego, najpóźniej w dniu dostarczenia wyrobów i materiałów na plac budowy,
    5. zapewnienie na własny koszt transportu odpadów do miejsc ich wykorzystania lub utylizacji, łącznie z kosztami utylizacji. Miejsce składowania materiałów przeznaczonych do ponownego wykorzystania wskaże Zamawiający,
    6. jako wytwarzający odpady – do przestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów prawnych, w szczególności przepisów prawnych wynikających z następujących ustaw:
      1. ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U.2020.1219 t.j.)
      2. ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U.2021.779 t.j.)

- przy czym powołane przepisy prawne Wykonawca zobowiązuje się stosować z uwzględnieniem ewentualnych zmian stanu prawnego w tym zakresie.

    1. ponoszenia pełniej odpowiedzialności za stan i przestrzeganie przepisów bhp, ochronę p.poż. i dozór mienia na terenie robót, jak i za wszelkie szkody powstałe w trakcie trwania robót na części obiektu i terenie przejętym od Zamawiającego lub mającym związek z prowadzonymi robotami,
    2. terminowego wykonania i przekazania do eksploatacji przedmiotu umowy,
    3. składania Zamawiającemu informacji miesięcznej ze stanu zaawansowania robót, narastająco na koniec każdego miesiąca,
    4.  ponoszenia pełniej odpowiedzialności za bezpieczeństwo wszelkich działań prowadzonych na terenie robót i poza nim, a związanych z wykonaniem przedmiotu umowy,
    5.  ponoszenia pełniej odpowiedzialności za szkody oraz następstwa nieszczęśliwych wypadków pracowników i osób trzecich, powstałe w związku z prowadzonymi robotami w tym także ruchem pojazdów,
    6.  dostarczanie niezbędnych dokumentów potwierdzających parametry techniczne oraz wymagane normy stosowanych wyrobów i urządzeń w tym np. wyników oraz protokołów badań, sprawozdań i prób dotyczących realizowanego przedmiotu niniejszej umowy,
    7.  zabezpieczenie instalacji, urządzeń i obiektów oraz drzew na terenie robót i w jej bezpośrednim otoczeniu, przed ich zniszczeniem lub uszkodzeniem w trakcie wykonywania robót,
    8.  dbanie o porządek na terenie robót oraz utrzymywanie terenu robót w należytym stanie i porządku oraz w stanie wolnym od przeszkód komunikacyjnych,
    9.  uporządkowanie terenu budowy po zakończeniu robót, jak również terenów sąsiadujących zajętych lub użytkowanych przez Wykonawcę w tym dokonania na własny koszt renowacji zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku prowadzonych prac obiektów, fragmentów terenu dróg, nawierzchni lub instalacji oraz likwidacja zaplecza budowy.
    10.  kompletowanie w trakcie realizacji robót wszelkiej dokumentacji zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, w dniu dokonania odbioru Wykonawca przedłoży Zamawiającemu:
      1. certyfikaty i/lub aprobaty techniczne, deklaracje zgodności wykorzystanych materiałów pochodzących  od Wykonawcy lub przez niego zakupionych,      
      2. oświadczenie kierownika robót o zakończeniu prac objętych umową oraz o zgodności wykonania obiektu z obowiązującymi przepisami,
      3. protokoły z badań i pomiarów zgodnie z wymaganiami Szczegółowej Specyfikacji Technicznej,
      4. oświadczenie kierownika robót o uporządkowaniu terenu,
      5. powykonawczą inwentaryzację geodezyjną.

Odbiory

§ 7.

  1. Strony ustalają, że przedmiotem odbioru końcowego jest wykonanie robót budowlanych objętych umową, potwierdzone protokołem odbioru.
  2. Odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu, dokonuje Inspektor Nadzoru w obecności Wykonawcy. Czynności te dokonuje się wpisem w dzienniku budowy. Odbiór polega na końcowej ocenie ilości i jakości wykonanych robót, które w dalszym procesie realizacji robót ulegają zakryciu lub zanikają
  3. Po zrealizowaniu przedmiotu umowy Wykonawca przekazuje Inspektorowi nadzoru Dokumentację powykonawczą sporządzoną w 1 egz. w formie papierowej oraz w 1 egz. w formie elektronicznej (np. płyta CD)  przez, którą należy rozumieć zbiór wszystkich dokumentów umownych, z uwzględnieniem zmian zaistniałych w czasie realizacji robót, wyników przeprowadzonych badań, pomiarów i prób, atesty, certyfikaty, metki, oświadczenie Wykonawcy o zgodności wykonania robót z dokumentacją projektową, obowiązującymi przepisami i normami. Brak w/w dokumentów skutkować będzie odmową dokonania odbioru przedmiotu umowy.
  4. Inspektor nadzoru w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania dokumentacji powykonawczej potwierdza kompletność przedłożonych dokumentów oraz gotowość Wykonawcy do odbioru końcowego.
  5. Wykonawca po uzyskaniu akceptacji Inspektora nadzoru zobowiązany jest zawiadomić pisemnie Zamawiającego o gotowości do odbioru końcowego.
  6. Zamawiający na podstawie złożonego zawiadomienia wyznacza termin odbioru końcowego. Odbiór końcowy powinien odbyć się nie później niż w ciągu 7 dni licząc od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 5.
  7. Jeżeli w toku czynności odbioru końcowego zostanie stwierdzone, że przedmiot odbioru nie osiągnął gotowości do odbioru z powodu nie zakończenia robót lub jego wadliwego wykonania, to Zamawiający odmówi odbioru z winy Wykonawcy.
  8. O terminie odbioru końcowego Wykonawca ma obowiązek poinformowania podwykonawców, przy udziale których wykonał przedmiot umowy.
  9. Zamawiający ma prawo wstrzymać czynności odbioru końcowego przedmiotu umowy, jeżeli w czasie tych czynności ujawniono istnienie takich wad, które uzna za istotne - aż do czasu usunięcia tych wad.
  10. Jeżeli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone wady, Zamawiającemu przysługują następujące uprawnienia:

10.1. jeżeli wady nie nadają się do usunięcia i uniemożliwiają korzystanie z przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczenie to:

  1. Zamawiający może odstąpić od umowy lub żądać wykonania przedmiotu odbioru lub jego odpowiedniej części po raz drugi,
  2. Zamawiający zleci wykonanie przedmiotu odbioru lub jego odpowiedniej części od nowa osobie trzeciej na koszt Wykonawcy,

10.2 jeżeli wady nie nadają się do usunięcia lecz nie uniemożliwiają korzystania z przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem, Zamawiający ma prawo do odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy.

  1. Wykonawcy nie przysługuje wynagrodzenie za prace, materiały i urządzenia użyte w celu usunięcia wad.
  2. Strony postanawiają, że z czynności odbioru robót innych niż wymienione w ust. 1 sporządzony zostanie protokół zawierający wszelkie ustalenia dokonane w toku odbioru, jak też terminy wyznaczone na usunięcie stwierdzonych w tej dacie wad.
  3. Wykonawca zobowiązany jest do zawiadomienia Zamawiającego o usunięciu wad oraz do żądania wyznaczenia terminu odbioru robót uprzednio zakwestionowanych jako wadliwych.
  4. Po podpisaniu przez Zamawiającego bezusterkowego protokołu odbioru końcowego rozpocznie się okres rękojmi i gwarancji.
  5. Zamawiający wyznaczy datę pierwszego przeglądu wykonanego zadania przed upływem okresu rękojmi i gwarancji.

 

Odstąpienie od umowy

§ 8.

  1. Zamawiającemu przysługuje prawo odstąpienia od umowy:
  1. W razie wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć  w chwili zawarcia umowy,
  2. Wykonawca nie rozpoczął robót bez uzasadnionych przyczyn oraz nie kontynuuje ich pomimo wezwania Zamawiającego złożonego na piśmie,
  3. Wykonawca opóźnia się z realizacją prac tak dalece (1 miesiąc), iż nie jest prawdopodobne, aby zakończono roboty w umówionym terminie.
  1. Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy, jeżeli:
  1. Zamawiający odmawia bez uzasadnionej przyczyny odbioru robót lub odmawia podpisania protokołu odbioru robót,
  2. Zamawiający zawiadomi Wykonawcę, iż z powodu zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy.
  1. Jeżeli Wykonawca wykonuje roboty, w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową, Zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu – zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, Zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie robót innemu podmiotowi na koszt i niebezpieczeństwo Wykonawcy.
  2. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy z przyczyn, o których mowa w ust. 1 i 2 powinno zostać złożone w terminie 30 dni od daty powzięcia wiadomości o okolicznościach uzasadniających odstąpienie od umowy.
  3. Odstąpienie od umowy określone w ust. 1 pkt. 2 i 3 nastąpi z winy Wykonawcy.
  4. Odstąpienie od umowy winno nastąpić w formie pisemnej pod rygorem nieważności takiego oświadczenia i powinno zawierać uzasadnienie.
  5. W przypadku odstąpienia od umowy przez Wykonawcę lub Zamawiającego strony obciążają następujące obowiązki szczegółowe:
  1. w terminie 14 dni od daty odstąpienia od umowy Wykonawca przy udziale Zamawiającego sporządzi szczegółowy protokół inwentaryzacji robót w toku, wg stanu na dzień odstąpienia,
  2. Wykonawca zabezpieczy przerwane roboty w zakresie obustronnie uzgodnionym na koszt tej strony, z której winy nastąpiło odstąpienie od umowy,
  3. Wykonawca sporządzi wykaz tych materiałów, konstrukcji lub urządzeń, które nie mogą być wykorzystane przez Wykonawcę do realizacji innych robót, nieobjętych niniejszą umową, jeżeli odstąpienie od umowy nastąpiło z przyczyn niezależnych od niego,
  4. Wykonawca zgłosi do dokonania przez Zamawiającego odbioru robót przerwanych oraz robót zabezpieczających,
  5. Wykonawca niezwłocznie, najpóźniej w terminie 14 dni, usunie z terenu budowy urządzenia przez niego dostarczone lub wniesione.
  1. Zamawiający w razie odstąpienia od umowy przez którąkolwiek ze stron, zobowiązany jest do:
  1. dokonania odbioru robót przerwanych oraz zapłaty wynagrodzenia za roboty, które zostały wykonane do dnia odstąpienia,
  2. rozliczenia się z Wykonawcą z tytułu nierozliczonych w inny sposób kosztów budowy obiektów zaplecza, urządzeń związanych z zagospodarowaniem i uzbrojeniem terenu budowy, chyba że Wykonawca wyrazi zgodę na przejęcie tych obiektów i urządzeń,
  3. przejęcia od Wykonawcy pod swój dozór terenu budowy.
  1. Strony zgodnie postanawiają, że odstąpienie od umowy przez którąkolwiek ze stron odniesie skutek wyłącznie na przyszłość (ex nunc), co oznacza, że umowa pozostanie w mocy pomiędzy Stronami w zakresie robót wykonanych do chwili odstąpienia od umowy.

 

                                                         Kary umowne

                                                                § 9.

  1. Odstępując od umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy, Zamawiający ma prawo żądać od Wykonawcy zapłaty kary umownej Wykonawcę w wysokości 10% wynagrodzenia określonego w  § 4 ust. 1.
  2. Odstępując od umowy z przyczyn określonych w § 8 ust. 2 Wykonawca ma prawo żądać od Zamawiającego zapłaty kary umownej w wysokości 10% wynagrodzenia brutto określonego w § 4 ust. 1.
  3. W przypadku zwłoki w zakończeniu robót Wykonawca zobowiązany będzie do zapłaty kary umownej w wysokości 500,00 zł. za każdy dzień zwłoki.
  4. W przypadku stwierdzenia – przy odbiorze końcowym lub w okresie gwarancji lub rękojmi usterek lub wad Zamawiający wyznaczy Wykonawcy 7 dniowy termin na ich usunięcie. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu, Wykonawca obowiązany będzie do zapłaty kary umownej w wysokości 0,5% wynagrodzenia brutto, o którym mowa w § 4 ust. 1 za każdy dzień zwłoki do dnia usunięcia wad.
  5. Wykonawca przystąpi do usunięcia wad zgłoszonych niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 7 dni od dnia powiadomienia go przez Zamawiającego i usunie je w terminie nie dłuższym niż 7 dni od rozpoczęcia robót naprawczych chyba, że ze względu na specyfikę prac lub warunki atmosferyczne strony ustalają inny termin.
  6. Jeżeli Wykonawca nie przystąpi do usuwania wad i usterek w ciągu 7 dni od powiadomienia, Zamawiający ma prawo zlecenia naprawy innemu wykonawcy, a koszty takiej naprawy, zobowiązuje się pokryć Wykonawca, przy czym nie zwalnia go to z zapłaty kary umownej liczonej jak wskazano w niniejszej umowie.
  7. Zamawiający nie jest obowiązany do przyjmowania robót częściowo.
  8. Zamawiającemu przysługują dodatkowo od Wykonawcy następujące kary umowne:
  1. z tytułu braku zapłaty lub nieterminowej zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w wysokości 5% wynagrodzenia określonego w  § 4 ust. 1.
  2. z tytułu nieprzedłożenia do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub projektu jej zmiany w odpowiednim terminie w wysokości 5% wynagrodzenia określonego w  § 4 ust. 1.
  3. z tytułu nieprzedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany w odpowiednim terminie określonym w wysokości 5% wynagrodzenia określonego w  § 4 ust. 1.
  4. z tytułu braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty w wysokości 5% wynagrodzenia określonego w  § 4 ust. 1.
  1. W przypadku braku zatrudnienia przy realizacji zamówienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę, osób na umowę o pracę w sytuacji, gdy wykonywane przez te osoby czynności wskazane w dokumentacji przetargowej  polegają na wykonywaniu pracy w rozumieniu art 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy lub w przypadku nie przedstawienia na wezwanie Zamawiającego, dowodów potwierdzających zatrudnienie tych osób, w trybie § 16 ust. 3. Wykonawcy zostanie naliczona kara umowna w wysokości 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych)  za każdą niezatrudnioną osobę lub każdy przypadek nie przedstawienia dowodów,
  2. Zamawiającemu przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania przewyższającego wysokość zastrzeżonych kar umownych.

 

Rękojmia za wady i gwarancja jakości

§ 10.

        1. Wykonawca udziela 36 miesięcznej gwarancji i 60 miesięcznej rękojmi na wykonany przedmiot umowy i zobowiązuje się w tym okresie do bezpłatnego usunięcia zaistniałych wad i usterek. Z gwarancji wyłączone są te wady, które powstały na skutek normalnego użytkowania przedmiotu umowy.
        2. Data podpisania bezusterkowego protokołu końcowego odbioru jest datą odbioru przedmiotu umowy i terminem rozpoczęcia okresu gwarancji i rękojmi.

 

Pracownicy

§ 11.

              1. Jeżeli Wykonawca przy wykonywaniu umowy zamierza posługiwać się pracownikami, zobowiązany jest do ich zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w trybie  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 109 ze zm.). Powyższy obowiązek dotyczy zwłaszcza osób mogących wykonywać czynności związane z obsługą urządzeń, maszyn i sprzętu budowlanego, wykonywaniem pozostałych prac budowlanych niezbędnych do realizacji przedmiotu zamówienia przez cały okres wykonywania tych czynności w ramach zamówienia.
              2. Obowiązek ten nie dotyczy kierownika budowy i kierowników robót branżowych.
              3. W trakcie realizacji zamówienia Zamawiający uprawniony jest do wykonywania czynności kontrolnych wobec Wykonawcy odnośnie spełniania przez Wykonawcę lub Podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wskazane w SIWZ czynności. W trakcie realizacji na każde wezwanie Zamawiającego w wyznaczonym w tym wezwaniu terminie Wykonawca przedłoży Zamawiającemu wskazane poniżej dowody w celu potwierdzenia spełnienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę:
  1. oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności, których dotyczy wezwanie Zamawiającego. Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, imion i nazwisk tych osób, rodzaju umowy o pracę i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu Wykonawcy lub Podwykonawcy;
  2. poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez Wykonawcę lub Podwykonawcę kopię umowy/umów o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności, których dotyczy ww. oświadczenie Wykonawcy lub Podwykonawcy (wraz z dokumentem regulującym zakres obowiązków, jeżeli został sporządzony). Kopia umowy/umów powinna zostać zanonimizowana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. w szczególności bez adresów, nr PESEL pracowników). Imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji. Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania;
  3. zaświadczenie właściwego oddziału ZUS, potwierdzające opłacanie przez wykonawcę lub podwykonawcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę za ostatni okres rozliczeniowy;
  4. poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez Wykonawcę lub Podwykonawcę kopię dowodu potwierdzającego zgłoszenie pracownika przez pracodawcę do ubezpieczeń, zanonimizowaną w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji.
              1. W przypadku realizacji  przez Podwykonawcę obowiązków  określonych w Umowie związanych z zatrudnieniem do realizacji przedmiotu Umowy osób zatrudnionych  na podstawie umowy o pracę, całkowita odpowiedzialność w stosunku do Zamawiającego za prawidłową realizację klauzuli społecznej spoczywa na Wykonawcy.
              2. W przypadku konieczności zmiany, w okresie realizacji Umowy, osób wykonujących czynności w ramach przedmiotu Umowy, Wykonawca zobowiązany jest do przekazania Zamawiającemu   uaktualnionego  wykazu osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz  potwierdzonych za zgodność z oryginałem kopii umów zawartych z tymi osobami. Obowiązek ten Wykonawca zrealizuje w terminie  5 dni kalendarzowych od dokonania przedmiotowej zmiany. Obowiązek ten nie dotyczy krótkotrwałych zastępstw pracowników nie przekraczających 21 dni.

 

Podwykonawstwo

§ 12.

        1. Wykonawca może powierzyć wykonanie części robót podwykonawcom na warunkach określonych w niniejszym paragrafie.
        2. Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia, który zamierza zawrzeć umowę o podwykonawstwo na roboty budowlane jest obowiązany, w trakcie realizacji zamówienia do przedłożenia Zamawiającemu projektu tej umowy. Podwykonawca lub dalszy podwykonawca jest obowiązany dołączyć zgodę Wykonawcy na zawarcie umowy o podwykonawstwo o treści zgodnej z projektem umowy.
        3. Umowa z Podwykonawcą powinna zawierać:
    1. zakres robót powierzony Podwykonawcy, i kwotę wynagrodzenia za powierzony zakres robót,
    2. termin wykonania prac powierzonych Podwykonawcy, przy czym powinien być on zgodny z terminami określonymi w niniejszej umowie;
    3. termin zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, który nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia Wykonawcy /Podwykonawcy faktury lub rachunku będącego potwierdzeniem wykonania zleconych prac;
    4. obowiązek Podwykonawcy o niezwłocznym informowaniu Zamawiającego o nienależytym wykonywaniu umowy o podwykonawstwo przez Wykonawcę, w szczególności o nieterminowej zapłacie wynagrodzenia.
        1. Umowa z Podwykonawcą nie może zawierać postanowień:
  1. uzależniających uzyskanie przez Podwykonawcę płatności od Wykonawcy od zapłaty przez Zamawiającego na rzecz Wykonawcy wynagrodzenia obejmującego zakres robót wykonanych przez Podwykonawcę;
  2. dotyczących zapłaty wynagrodzenia w terminie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia Wykonawcy, podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy faktury lub rachunku, potwierdzających wykonanie roboty zleconej podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy;
        1. Jeżeli Zamawiający, w terminie 14 dni od przedstawienia mu projektu umowy wraz z dokumentacją dotyczącą zakresu prac oddawanych do wykonania podwykonawcy, nie zgłosi na piśmie zastrzeżeń to znaczy, że wyraził zgodę na zawarcie tej umowy. Zamawiający może żądać od Wykonawcy przedstawienia dokumentów potwierdzających kwalifikacje podwykonawcy.
        2. Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia. Zamawiający może, w terminie 7 dni od przedłożenia mu umowy, zgłosić w formie pisemnej sprzeciw do umowy o podwykonawstwo, jeżeli umowa o podwykonawstwo narusza zapisy niniejszej umowy lub przepisy powszechnie obowiązującego prawa. Niezgłoszenie w formie pisemnej sprzeciwu do przedłożonej umowy o podwykonawstwo w zastrzeżonym wyżej terminie uważa się za akceptację umowy przez Zamawiającego.
        3. Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane przedkłada zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, z wyłączeniem umów o podwykonawstwo o wartości mniejszej niż 0,5% wartości niniejszej umowy oraz umów o podwykonawstwo, których przedmiot został wskazany przez Zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków, jako niepodlegający niniejszemu obowiązkowi. Wyłączenie to jednak nie dotyczy umów o podwykonawstwo o wartości większej niż 50 000 zł.
        4. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt b, jeżeli termin zapłaty wynagrodzenia jest dłuższy niż określony w ust. 3 pkt c, Zamawiający informuje o tym wykonawcę i wzywa go do doprowadzenia do zmiany tej umowy pod rygorem wystąpienia o zapłatę kary umownej.
        5. Zapisy ust. 1 – 8 stosuje się odpowiednio do zmian umowy o podwykonawstwo.
        6. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za działania lub zaniechania podwykonawców tak jak za własne działania lub zaniechanie. Wykonawca jest zobowiązany do pełnienia funkcji koordynacyjnych w stosunku do podwykonawców, z którymi zawarł umowę wraz z zapewnieniem im pomieszczeń tymczasowych.
        7. Rozwiązanie umowy z podwykonawcą wymaga pisemnego powiadomienia Zamawiającego oraz rozliczenia dotychczas wykonanych robót.

 

Mediacja

§ 13.

 

  1. W przypadku sporu wynikającego z Umowy lub w związku z nią, odnoszącego się również do jej istnienia, ważności lub wypowiedzenia, w celu polubownego jego rozwiązania, Zamawiający i Wykonawca postanawiają w pierwszej kolejności rozpocząć negocjacje w terminie 7 dni od otrzymania wezwania do negocjacji. Zamawiający  i Wykonawca postanawiają prowadzić rozmowy w dobrej wierze i do rozmów tych angażować osoby mające umocowanie do podejmowania wiążących decyzji.
  2. Jeżeli w terminie 30 dni od momentu rozpoczęcia negocjacji Strony nie osiągną porozumienia, spór zostanie skierowany w ciągu 7 dni do Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Mediatorów celem przeprowadzenia mediacji.
  3. Wszelkie koszty związane z postępowaniem mediacyjnym (wynagrodzenie mediatora i jego wydatki) Zamawiający i Wykonawca będą ponosić w równych częściach. Powyższe nie dotyczy kosztów ponoszonych przez Strony w związku z mediacją (przejazdy, utracone wynagrodzenie, koszty obsługi prawnej oraz wszelkie inne koszty, utracone korzyści itp.), które Zamawiający i Wykonawca ponoszą za siebie.
  4. Jeżeli sporu nie uda się zakończyć w drodze mediacji w terminie 30 dni od momentu jej rozpoczęcia spór rozstrzygnie właściwy rzeczowo Sąd powszechny właściwy dla siedziby Zamawiającego.

 

Zmiany umowy

§14.

  1. Zmiana postanowień umowy może nastąpić tylko w formie pisemnej w postaci aneksu do niniejszej umowy na podstawie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych.
  2. Zamawiający dopuszcza następujące możliwości wprowadzenia istotnych zmian postanowień umowy:
  1. zmiana stawki i kwoty podatku VAT oraz wynagrodzenia brutto określonego w § 4;
  2. zmiana zakresu przedmiotu umowy spowodowana koniecznością wprowadzenia zmian do dokumentacji projektowej, gdy jego wykonanie w pierwotnym zakresie nie leży w interesie publicznym;
  3. zmiana terminu zakończenia realizacji robót;
  4. zmiana kadry przewidzianej do realizacji zamówienia, pod warunkiem spełniania przez nowe osoby warunków określonych w siwz.
  1. Zmiany w umowie przewidziane w ust. 2 lit. a) b) będą możliwe na warunkach opisanych poniżej:
  1. stawka podatku VAT ulegnie zmianie na mocy powszechnie obowiązujących przepisów;
  2. zmniejszenie zakresu przedmiotu umowy nastąpi w granicach uzasadnionego interesu publicznego o okres proporcjonalny do zmienionego zakresu;
  3. wystąpi konieczność wprowadzenia zmian rozwiązań projektowych, bez których wykonanie zamówienia byłoby niemożliwe, bądź obarczone błędem, wówczas cena nowych elementów robót zostanie ustalona w oparciu o niżej opisane zasady: Nowe pozycje robót zostaną wprowadzone na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych (KNR). Wartość wynagrodzenia wynikająca z tych pozycji zostanie wyliczona przy zastosowaniu średnich, dla województwa zachodniopomorskiego, cen materiałów i sprzętu, stawek robocizny oraz innych wskaźników cenotwórczych, aktualnych na dzień sporządzenia wyceny.
  4. wystąpi konieczność wykonania robót dodatkowych, których realizacja będzie miała wpływ na harmonogram realizacji robót podstawowych. W takim przypadku na uzasadniony wniosek Wykonawcy zostanie ustalony nowy termin wykonania przedmiotu umowy, co zostanie potwierdzone aneksem do umowy.
  5. w toku wykonywania przedmiotu umowy wystąpią przeszkody o obiektywnym charakterze, w tym: działanie siły wyższej, klęski żywiołowe, konieczność usunięcia niewybuchów i niewypałów lub niekorzystne warunki atmosferyczne (tzn. intensywne opady deszczu lub śniegu, niskie temperatury, zalodzenie) uniemożliwiające prowadzenie robót budowlanych z uwagi na konieczność spełnienia wymogów technologicznych określonych w specyfikacjach technicznych, które będzie miało wpływ na harmonogram robót i termin realizacji przedmiotu umowy oraz zostanie udokumentowane w dzienniku budowy. W takim przypadku, na uzasadniony wniosek Wykonawcy, zostanie ustalony nowy termin wykonania przedmiotu umowy, co zostanie potwierdzone aneksem do umowy.
  6. wystąpi konieczność realizacji w drodze odrębnej umowy prac powiązanych z przedmiotem niniejszej umowy, powodującego konieczność skoordynowania prac i uwzględnienia wzajemnych powiązań; zmiana terminu realizacji przedmiotu zamówienia nastąpi o okres niezbędny do wykonania prac powiązanych przedmiotem niniejszej umowy, realizowanych w drodze odrębnej umowy.

 

RODO

§15.

    1. Jeżeli Wykonawcą jest osobą fizyczną, to zobowiązuje się ona do zapoznania z klauzulą informacyjną stanowiącą Załącznik nr 1 do Umowy.
    2. Jeżeli w trakcie wykonywania Umowy udostępnione zostaną dane osobowe pracowników, reprezentantów, zleceniobiorców oraz wszelkiej innej kategorii podmiotów działających w imieniu Wykonawcy, Wykonawca zobowiązuje się spełnić we właściwym czasie obowiązek informacyjny Zamawiającego określony w art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE względem osób fizycznych, które będą z jego strony brały udział w wykonywaniu niniejszej Umowy. Wykonawca zobowiązuje się do dostarczenia
    3. Zamawiającemu podpisanego oświadczenia o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną w terminie 3 dni od dnia przekazania danych osobowych Zamawiającemu. W przypadku niespełnienia powyższego obowiązku Wykonawca zobowiązuje się zwrócić Zamawiającemu wszelkie koszty lub kary, jak również naprawić szkodę wynikającą z niewykonania wskazanego powyżej obowiązku.

 

Postanowienia końcowe

§ 16.

  1. W zakresie nienormowanym niniejszą umową znajdują zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego.
  2. Strony obowiązane są do niezwłocznego informowania się o zmianie siedziby lub adresu do doręczeń wskazanych w niniejszej umowie. W przypadku zaniedbania tego obowiązku pismo wysłane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na ostatni znany adres uważa się za skutecznie doręczone.
  3. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze Stron.

 

 

            ZAMAWIAJĄCY                                                              WYKONAWCA                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Załącznik nr 1   do Umowy nr ………………………..

                                                                             z dnia ……………………..

 

 

Klauzula informacyjna RODO

 

Na podstawie art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informujemy, że:

          1. Administratorem danych osobowych jest Burmistrz Gminy Kamień Pomorski, ul. Stary Rynek 1, 72-400 Kamień Pomorski.
          2. Inspektorem ochrony danych osobowych jest p. Dariusz Łydziński – dariusz@4itsecurity.pl, tel. 607-603-890.
          3. Państwa dane osobowe przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b i e ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, tj. z uwagi na niezbędność wykonywania umowy nr ……………… z dnia ………… r. oraz zadań realizowanych w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
          4. Państwa dane osobowe mogą być przekazane podmiotom przetwarzającym dane w imieniu administratora, obsługującym lub udostępniającym systemy i narzędzia teleinformatyczne, upoważnionym pracownikom Urzędu Miejskiego w Kamieniu Pomorskim, a także odbiorcom danych osobowych m.in. organom państwowym lub organom samorządu terytorialnego, sądom, innym organom sprawiedliwości, operatorom pocztowym.
          5. Dane osobowe przetwarzane będą przez okres niezbędny do realizacji zadań w interesie publicznym lub w ramach wykonywania władzy publicznej, maksymalnie przez okres niezbędny do dochodzenia ewentualnych roszczeń, a wynikających z przepisów prawa.
          6. Państwa dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego.
          7. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu.
          8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych w razie uznania, że przetwarzania państwa danych osobowych narusza przepisy prawa.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Umowa o roboty budowlane.doc (DOC, 150.50Kb) 2021-10-20 13:49:49 7
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Małgorzata Sikorska

Data wytworzenia:
20 paź 2021

Osoba dodająca informacje

Balbina Kaczanowska

Data publikacji:
20 paź 2021, godz. 13:49

Osoba aktualizująca informacje

Balbina Kaczanowska

Data aktualizacji:
20 paź 2021, godz. 14:03